Na horách s "pásovcem"

Jak se chovají dva "medvědi" Kodiak a Grizzly na sněhu jsme vyzkoušeli v Orlických horách. Nezbytnou výbavou byly sněžné pásy TATOU, které jsme namontovali místo původních kol. První den sice bylo lehce pod nulo, ale protože jsme mířili z hor do podhůří sníh byl mokrý a těžký. Převážně po zasněžených cestách a polích jsme najezdili 60km. Nebyla sněhová překážka, která by "pásovce" zastavila. Ať už to byly nafoukané závěje nebo hluboký a těžký sníh. Večer začalo přituhovat a ráno stály čtyřkolky zaváté sněhem v jednadvaceti stupňovém mrazu. Náš výlet tentokrát vedl přes hřeběn v 1.000 m.n.v., po zasněžených pláních a lesních cestách, trval pět hodin a pořádně jsme si to užili.
Výjezd začal stoupáním lesní cestou, kde byl hluboký prašan, taková "past" pro sněžné skútry . Ale ne pro "pásovce", ten se pohyboval s naprostou jistotou po sněhové peřině, prolétal se i mezi stromy, takřka v nulové rychlosti. Tady byla jasná výhoda oproti sněžným skútrům, které se při pomalé jízdě na prašanu zahrabou a o nějakém kličkování nemůže být ani řeč - znáte jejich poloměr zatáčení. Když přiřadíte redukci není problém vyjet z cesty přes mez nebo sněhový mantinel, "pásovec" jede jako tank. Velice příjemně nás překvapila jeho stabilita, která je díky čtyřem do stran postaveným pásům obdivuhodná a čtyřkolky je stabilnější než na kolech. Když srovnáme obě čtyřkolky, tak menší a lehčí Kodiak jako obratnější a lépe se ovládá v hlubokém sněhu. Naproti tomu neobratnější Grizzly má dostatek výkonu a může si dovolit připřáhnou za sebe i nějaký ten náklad. Je zřejmé, že na pracovní účely bude vhodnější, vždyť i výrobce pásů je doporučuje pro čtyřkolky s obsahem nad 500 cm3. Každovádně obě čtyřkolky na pásech TATOU si vedly na jedničku.

Jirka Chramosil
OFF ROAD EXPEDITIONS